Hva er Retailprisen?

Hvert år arrangerer Retailforum en bransjefest hvor vi deler ut Retailprisen til de dyktigste aktørene innen årets detaljhandelkampanjer. Dette er retailbransjens helt unike anledning til å møtes og feire hverandres suksesser. Prisen er til for å premiere de beste arbeidene innen detaljhandel, basert på kreativitet og dokumentert effekt.

Retailprisens formål er å bidra til å forbedre kvaliteten på kommunikasjon innen bransjen. Aktører fra alle ledd innen detaljhandel kan sende inn sine kampanjer, både innen tradisjonelle og digitale kanaler. De innsendte bidragene gis til vår ekspertjury som består av representanter fra både detaljhandel og reklame.

Prisen inngår i Retailkonferansen, detaljhandelbransjens årlige fagkonferansedag som arrangeres i samarbeid med ANFO, Kreativt Forum og Retail Energy.

Årets prisutdeling

Årets prisutdeling går for seg som vanlig, på tampen av Retailkonferansen, som finner sted 4. mai. Det er duket for en underholdende, uformell og hyggelig aften på Popsenteret (Schous Cafe) i Oslo, hvor vi kårer vinnere innen åtte ulike kategorier.

Utdelingen går av skaftet kl. 16:00 og varer til kl. 20:00. Det blir servert enkel fingermat og snacks, og hver gjest får utdelt to drikkebonger. Innimellom vinnerkåringene blir det live musikk og lett underholdning. Etter prisutdelingen oppfordres det til å fortsette festen, feire vinnerne og bygge nettverk med kollegaer fra hele bransjen.

Årets servering er ikke like omfattende som tidligere år, hvor vi serverte en 3-retters festmiddag til hver deltaker. Vi kuttet ned på dette for å kunne gjøre det rimeligere å delta, og dermed kan flere være med. Det er mulig å bestille både middag og ekstra drikkevarer etter eget ønske og lommebok.

Vil du sende inn ditt arbeid? Husk å sende inn ditt arbeid innen 17. mars kl. 23:59! Pris per innsendte jobb er kl. 1.900 for medlemsbyråer og kr. 2.400 for alle andre*.

*ekskl. mva.

Vi legger opp til at Retailprisen 2017 skal bli tiårets bransjefest!

Årets kategorier

Retailprisen utdeles til åtte ulike kategorier, basert på kreativitet og beviselig effekt. Dette er:

  1. Retailkonsepter: Prisen for beste retailkonsept kan gå til alt fra et nytt og innovativt web-konsept eller et fysiskt utsalgssted. For å kvalifisere til denne prisen legges det vekt på godt gjennomført planlegging og organisering av mennesker, infrastruktur, kommunikasjon og fysiske komponenter. Juryen vektlegger også kriterier som strategi og hvilke brukerbehov konseptet dekker.
  2. Integrerte Retail kampanjer: Denne kategorien er beregnet på kampanjer der leverandøren, kjeden eller netthandelaktøren selv er avsender. Her må utsalgsstedet selv spille en vesentlig rolle i kampanjen. Denne kategorien dekker det som tidligere var tre kategorier (kjeder, leverandører og tjenestetilbydere).
  3. Årets lansering: Kategorien «Årets lansering» utgis til den beste kampanjen for en ny- eller relansering av et produkt, tjeneste, butikk eller nettbutikk. Juryen er her på utkikk etter nyskapende kommunikasjons- og eksponeringsløsninger i utsalgssted.
  4. Events: Prisen for årets event går til en aktivitet som involverer forbrukere med sikte på å skape oppmerksomhet rundt et produkt, utsalgssted eller en kategori. Dette kan være alt fra en konkurranse til et show.
  5. Internmotivasjon og innsalgsaktiviteter: Pris for beste tiltak rettet mot medarbeidere for å skape økt kunnskap og engasjement i utsalgssted. Dette kan være kick-offs, økonomiske insentiver og lignende.
  6. Pakningsdesign: Pris for beste pakningsdesign kan både gå til nye og gamle produkter. Juryen vurderer hele emballasjen: etikett, innpakning og produktets form.
  7. Åpen klasse: Denne prisen går til løsninger som tar i bruk innovasjon og kreativitet, uten å helt passe inn under de andre kategoriene.
  8. Årets ærespris: Æreprisen deles alltid ut til en person eller bedrift som har utmerket seg spesielt i sin bransje. Personen eller bedriften må ha skapt gode resultater gjennom kontinuerlig godt arbeid. I fjor gikk æresprisen til det suksessfulle, internasjonale motekonsernet Varner.

Retailprisen deles ut i gull, sølv og bronsje i hver av kategoriene, med unntak av æreprisen.