Rema 1000 er en norsk franchisekjede innen dagligvarebutikker som er 100% eid av Reitangruppen. Selskapet er en av de største aktørene på det norske markedet, med en andel på 14,9%. Rema 1000 satser på kjente og kjære merkevarer til rimelige priser samt sine egne merkevarer.

Selskapet ble startet av forretningsmannen Odd Reitan i 1979 på Bromstad i Trondheim. Navnet «Rema» er en sammenslåing av REitan og MAt. I dag har butikk-kjeden nærmere 700 butikker i Norge, Sverige og Danmark. Hovedkontoret er i Oslo, men Rema 1000 har også 14 regionskontorer og 6 distribunaler. Markedsføring, innkjøp, økonomi, IT og drift styres fra hovedkontoret mens regionskontorene fungerer som servicekontorer for Rema 1000-butikkene i området.

Rema 1000 sitt slagord, «Det enkle er ofte det beste», ble utviklet av den prisbelønte reklamebyrået McCann, og reflekterer Reitangruppens egen filosofi om å ta i bruk sunn fornuft, folkelighet og dyktighet. I praksis betyr dette at butikk-kjeden satser mer på faste lave priser uten mange kompliserte salgskampanjer. Kundene vet alltid hva de får hos Rema 1000.

Etter noen år med dårlig vekst i forhold til de andre kjedegrupperingene satser Rema 1000 nå stort på økologisk mat. Dette er en langsiktig satsing, og Reitangruppen har som mål å kunne tilby økologiske produkter til samme pris som vanlige varer. Butikk-kjeden skapte også furore i slutten av 2016 da de lanserte appen «Æ». Appen gir brukerne fordeler som 10% rabatt på de 10 mest kjøpte varene, fast rabatt på fersk frukt og grønt og periodevise tilbud på andre varer. Med Æ kan kundene også få en elektronisk oversikt over hvor mye de handler for og hvor mye de sparer.

Reitangruppen

Det er Reitangruppen som eier Rema 1000, ved siden av fire andre forretningsområder. Gruppen er et familieeid aksjeselskap med hovedkontor i Trondheim, på Lade gård. Selskapet ble startet av Ole Reitan og sønnen Odd på ’70 og ‘80-tallet. Da Ole Reitan gikk bort i 1988 tok sønnen Odd og barnebarna Ole Robert og Magnus over som offisielle eiere av selskapet.

Ved siden av Rema 1000 består Reitangruppen av forretningsområdene Reitan Convenience, Uno-X, Reitan Eiendom og Reitan Kapital. Reitangruppen er også i handel med Narvesen, 7-Eleven, Pressbyrån (Sverige), R-kioski (Finland), R-kiosk (Estland og Litauen) og Lietuvos Spauda (Litauen).

Reitangruppen sin visjon er å være Skandinavias mest verdidrevne selskap og baserer all sin virksomhet på følgende grunnregler:

  1. Vi rendyrker bedriftens forretningsidé
  2. Vi holder høy forretningsmoral
  3. Vi skal være gjeldfri
  4. Vi skal motivere til vinnerkultur
  5. Vi tenker positivt og offensivt
  6. Vi snakker med hverandre – ikke om hverandre
  7. Kunden er vår øverste sjef
  8. Vi vil ha det morsomt og lønnsomt

I 2015 omsatte Reitangruppen for 86 milliarder kroner og hadde 36 700 mennesker sysselsatt i Norden og Baltikum. Både i omsetning og ansatte er dette et av Norges ti største selskap.

Butikker og vareutvalg

Rema 1000 har i dag 583 butikker spredt over hele Norge med størst tetthet rundt Oslo og Bergen. Butikkene satser på et stort utvalg dagligvarer fra kjente og kjære merkevarer, med særlig fokus på økologiske produkter.

Butikk-kjeden har også fem egne merkevarer:

  1. REMA Nonfood – egenproduserte varer som ikke er å regnes som dagligvarer. Dette gjelder alt fra capser og lunsjbokser til multimedia og scootere.
  2. SoftStyle – hygieneprodukter som såpe, sjampo, bomull og tannkrem til rimelige priser.
  3. Solvinge – en rekke kyllingprodukter som fokuserer på lokalprodusert mat og dyrevelferd under transport. Solvinge-høns er frittgående i omgivelser som ligner dyrets naturlige miljø.
  4. Nordfjord – et merkes om produseres av Nordfjordkjøtt og kun selges hos Rema 1000. Kjøttproduktene holder godt kvalitet og hentes fra området rundt Loen, rett sør for Ålesund.
  5. Godehav – prisbelønnede fiskeprodukter som inkluderer fiskekaker, fiskekarbonader, fiskeboller og fiskegrateng. I 2010 ble Godehavs lutefisk kåret til Norges beste.