Hva er Retailkonferansen?

Retailkonferansen er en årlig begivenhet for alle aktører innen retailfaget. Basert på et samarbeid mellom ANFO, Kreativt Forum og Retail Energy arrangeres konferansen som en heldagsevent, hvor alle innen faget kan komme og lytte til noen av de dyktigste på sitt felt.

Dette er en unik anledning for alle som vil hente litt ny giv og inspirasjon til sin egen virksomhet. På Retailkonferansen vil det også arrangeres workshops og diskusjoner, og gjestene er garantert å komme hjem med et solid faglig påfyll og en konferanseveske full av konkrete tips.

Konferansedagen avsluttes alltid med utdelingen av bransjens gjeveste pris – Retailprisen. Da er det duket for en hyggelig og uformell aften hvor gull, sølv og bronse-vinnerne innen åtte ulike detaljhandel-kategorier kåres.

Om du jobber med detaljhandel bør du ikke gå glipp av Retailkonfransen – årets viktigste begivenhet for alle innen retailfaget!

Årets konferanse

Årets tema for Retailkonferansen er «The new way of shopping» og målet er å belyse de mange utfordringene og mulighetene bedrifter har til å levere en omnichannel brukeropplevelse. Hvor viktig er det egentlig å profilere seg på nettbaserte kanaler? Gjelder nye regler for digital markedsføring? Hva gjør en nettbutikk til en suksess? Dette er noen av emnene som vil diskuteres i løpet av dagen.

Konferansen finner sted i Samfunnssalen på Arbeidersamfunnets Plass 1. Dørene åpner kl. 09:00 og dagen avsluttes kl. 16:00, når vi beveger oss over Akerselva mot Popsenteret, hvor Retailprisen finner sted.

I år har vi mobilisert et spennende utvalg profilerte handelsfolk som kommer til å presentere sine suksesshistorier og lede diskusjonene rundt temaene. Dette er:

  • Katrina Dodd fra marketingplattformen Contagious. Dodd ser på hvordan det digitale kan brukes til å gi ny verdi til en integrert retail opplevelse med presentasjonen «Reimagining Retail through the Contagious lens». Med hjelp av eksempler fra virkeligheten belyses dagens fremste trender innen digital markedsføring.
  • Lars Fredriksen, Utviklingsjef i Oslo Handelsstandsforening. Fredriksen diskuterer kundenes nye handlemønster og fremtiden for de fysiske butikkene i sin presentasjon «Kundene på vandring, hvorfor handler de der de handler?». Med en overgang til et mer teknologibasert samfunn er det klart at tradisjonell handel ikke kommer til å overleve særlig mye lengre. Hva kan kjøpesentre og handelsområder gjøre for å trekke kunder mer enn nettbutikkene, med sine «ett-klikks»-kjøp og lettfattelige handelsopplevelse? Etter foredraget inviterer Fredriksen til fagdebatt om hvordan den norske handelsstanden kan takle de nye utfordringene de står ovenfor.
  • Claire Rodgers, adm. dir. IKEA Norge: «Slik møter IKEA fremtiden». IKEA har alltid vært nyskapende og kreativ, og dette har tillatt selskapet å bli en av verdens fremste møbelvarehuskjeder. Men mye av handleopplevelsen hos IKEA baserer seg på å bla gjennom sesongens fysiske katalog og å gå seg vill blant kjøttbullor og «Ivar»-hyller i kjedens enorme varehus. Hvordan takler denne møbelgiganten overgangen til en digital hverdag? Stikkord er bærekraft, mobilhandel og en utvidelse av tjenestespekteret.
  • Eirik Norman Hansen, markedsdirektør i kommunikasjonsselskapet Creuna: «Fra e-commerce til experience commerce: Hvorfor vi må tilby ekstrem kundeopplevelse i handelen». Hansen er en av bransjens mest populære og engasjerende foredragsholdere. Med en fremtidsrettet innstilling og en datachip operert inn i sin egen hånd, forteller han oss om hva vi kan oppnå ved å ta i bruk kunstig intelligens, automatisering og prediksjon.
  • Mats Andre Kristiansen, markedsjef og medgründer for Kolonial.no: «En disruptiv innovasjon — utfordreren vs. giganten». Kolonial.no er en suksesshistorie fra virkeligheten, hvor 10 gründere uten bakgrunn i detaljhandel finner sin plass på et nettmarked dominert av Goliat-kjeder.
  • Sverre Flåskjer fra Herkules Capital gir en presentasjon om hvordan riktig utnyttelse av kapital og kompetanse kan skape konkurransefortrinn. Stikkord er aktiv eierskapsutøvelse, og industriell tilnærming som strategisk virkemiddel.
  • Glenn Veiby fra moteselskapet Blender Group snakker om hvordan merkevarebygging i «high-end» markedet stiller nye krav til verdikjeden.