Norge har alltid vært langt fremme når det kommer til å ta i bruk ny teknologi, og som innbyggere er vi helt i toppen på verdensbasis når det kommer til å benytte teknologi i hverdagen. For de fleste av oss er smarttelefonen vår viktigste eiendel, og vi bruker den til alt. Vi har i tillegg et av Europas beste internett, og 4G tar vi som en selvfølge. Selv om vi er blant de mest teknologiske innbyggerne i Europa henger vi altså ennå bak andre land når det kommer til netthandel.

Nå har andelen av oss som handler på nett økt jevnt og trutt, spesielt blant de unge i aldersgruppen 18-35 år. Det som dog er overraskende er hva vi handler. En ny undersøkelse viser at det er sminke, klær og sko som topper listen, siden følger bøker, filmer og elektronikk, møbler, samt husholdningsartikler. Med andre ord er vi flinke til å handle gaver og varer vi ikke må ha med en gang. Dagligvarer derimot, kommer langt ned på listen. Når man ser til andre land som vi liker å sammenligne oss med, som Sverige og England, ligger de milevis foran Norge på dette punktet.

Hvorfor lykkes England, men ikke Norge?

Over dammen, i England, har netthandel av dagligvarer økt enormt de siste fem årene og alle de største kjedene som Waitrose, Morrison’s og Tesco har alle lagt ned enorme summer i å utvikle løsninger for netthandel de siste årene. I dag kan kunder over hele Storbritannia logge seg på pc eller mobil og bestille alle varer som er tilgjengelig i butikken.

Så snart man har fylt kurven med det man ønsker, kan man enten bestille levering på et gitt tidspunkt fra klokken 08.00 om morgenen til 22.00 på kvelden, eller om man ikke ønsker å vente hjemme, har flere leverandører nå lagt til muligheten for å hente varene på butikken selv.

Med andre ord man kan bruke deler av lunsjpausen sin på å fylle handlekurven, og på vei hjem fra jobb stoppe forbi ens lokale butikk og hente varene som er ferdig pakket og klart til å pakke i bilen. Løsningen har blitt en enorm suksess, og det er ikke bare de unge som har tatt i bruk løsningen. Også de eldre, som er dårlig til beins og har vanskelig for å bære tunge handlenett, har tatt i bruk løsningen.

Nå skal det sies at man i England kan handle og få varene levert kostnadsfritt på døren hjemme, og det er ofte langt bedre tilbud på nett enn det man kan finne i butikken. Kan det være at de norske kjedene bør se til England og oppfordre kunder med gratis levering og gode rabatter? Den første kjeden til å sette service og kunden først, kan lett innta en ledende posisjon i Norge.

Andre bransjer som har lyktes med nordmenn på nett

Som nevnt er det flere bransjer som har lykkes med å få nordmenn til å benytte nettjenester, og ingen har lyktes bedre enn gamingbransjen. Ifølge Videoautomater.review er det mer en 250.000 nordmenn som besøker et nettkasino hver uke. Nå er det ingen nyhet at nordmenn elsker pengespill og odds. Vi bruker enorme summer på lotto, bingo og odds på sport hvert år, og bransjen har klart å lokke flere hundre tusen nordmenn over på nett.

Nå er forbudet mot spilleautomater i Norge selvsagt en enorm gavepakke til alle nettkasinoer, da de kan tilby noe ingen andre kan. Etter at maskiner som Old Timer og Jackpot 2000 ble fjernet fra butikker over hele Norge økte antall spillere på nett formidabelt, men når man ser hva de ulike bransjene har fått til på nett og man legger til at dagligvarer på nett fungerer utmerket i andre land, må det være lov å stille spørsmål med hva de norske kjedene gjør feil.